Mediteren met behulp van een mala

Mediteren kun je leren, met een mala

Leren mediteren met de mala

 

Iedereen weet dat mediteren goed voor je is. Er is inmiddels wetenschappelijk aangetoond dat regelmatig mediteren een positieve invloed heeft op je algehele gezondheid. Veel mensen denken jammer genoeg nog steeds:  'mediteren is niets voor mij, daar ben ik veel te onrustig voor'. Juist wanneer je veel onrust en stress ervaart is mediteren erg goed voor je. Ik weet uit eigen ervaring dat  mediteren best confronterend en lastig vol te houden kan zijn. Vaak begin je vol goede moed, houd je het een aantal dagen vol..en plots ben je weer gestopt met je dagelijkse meditatie beoefening. 'Geen tijd/geen zin/geen plaats' zijn excuses die ik vaak hoor.

 

Toen ik tijdens de Yoga docenten opleiding in aanraking kwam met meditatie voelde ik ook weerstand tegen het idee om zo lang te moeten 'zitten met jezelf' en 'niksdoen'. Ik ben graag in beweging en het mediteren en zitten op een meditatiekussen was een soort 'straf'. Het mediteren maakte mij juist erg onrustig in plaats van rustig.

 

Uit pure frustratie maakte ik een mala voor mezelf. Zo kon ik toch 'iets doen' tijdens het mediteren ook al was het maar een kleine beweging; het verschuiven van de kralen van de mala gekoppeld aan mijn ademhaling. Ik voegde een eenvoudige ademtechniek toe om te kalmeren tijdens het mediteren. Deze eenvoudige methode zorgde ervoor dat ik mijn drukke geest een eenvoudige taak gaf waardoor het veel rustiger werd in mijn hoofd. Het mediteren op deze manier voelde voor mij veel beter. Het zorgde ervoor dat ik niet meer zo opzag tegen de meditatielessen en zelfs thuis begon met regelmatig mediteren. Het positieve effect van het dagelijks mediteren op je geestelijke en lichamelijke gezondheid is al gauw duidelijk waarneembaar. Het mediteren is een vast dagelijks ritueel geworden waar ik zelfs naar uit kijk. Even 'zitten met mezelf'.  Ik kan wel zeggen dat het mijn leven enorm veranderd heeft. 

 

Het is mijn 'missie' geworden om zoveel mogelijk mensen deze technieken te leren om ook weer rust en ontspanning te vinden in ons stressvol dagelijks leven.

 

 

Mediteren met een mala

Om je beter te kunnen focussen en concentreren bij het mediteren kun je gebruik maken van een mala. Een mala wordt ook wel een 'meditatie-ketting'  genoemd. Een mala wordt al eeuwenlang en in vele tradities als meditatieketting gebruikt.

 

Een mala bestaat meestal uit 108 kralen (72, 54, 27 of 21 kralen is ook mogelijk). De grote kraal, ook wel Guru-bead of Meru-bead genoemd is het beginpunt.

 

Begin je meditatie met het verschuiven van de eerst kraal links van de Guru-bead, verschuif de kralen met je rechterhand, gebruik je middelvinger en je duim. Elke in-en uitademing verschuif je een kraal. Dit verschuiven van een kraal zorgt ervoor dat je in connectie blijft met je ademhaling en je zo beter kunt concentreren, minder snel afgeleid wordt door de ruis van je gedachten. Wanneer je toch afdwaalt keer je steeds terug naar de in- en uit beweging van je adem. Ga door met je meditatie totdat je na 108 kralen weer aangekomen bent bij de Guru-bead. Beeindig je meditatie of keer om voor nog een ronde van 108 kralen. De duur van je meditatie is afhankelijk van het tempo van je ademhaling in rust. Door het mediteren daalt de frequentie van je ademhalingen in rust wat ook weer kalmerend werkt. Verleng je bewust de uitademing is het kalmerende effect nog sterker.

 

De kralen van de mala kunnen uit verschillende materialen bestaan (Hout, bot/been, edelstenen). De verschillende materialen hebben een specifiek energetisch effect.

 

 

Mediteer je al regelmatig en overweeg je het mediteren met een mala? Je  kunt  natuurlijk je eigen mala maken. Gebruik 108 of 54 eenvoudige houten kralen en één 'Guru (grotere kraal) om het mediteren met een mala uit te proberen. Ik leer je graag hoe het mediteren met een mala precies werkt. (zithouding, handhouding, etc.)

 

Wil je de eenvoudige ademtechnieken leren die de meditatie beoefening verdiepen en die het zenuwstelsel kalmeren,  neem dan contact op via de contact-pagina van deze website  

 

Wil je graag je eigen persoonlijke mala knopen van edelstenen naar keuze met echt zilveren kralen, doe dan mee met de workshop 'Knoop je eigen mala' die ik regelmatig geef. Meer info over deze workshop vind je op deze website op de pagina 'Knoop je eigen mala' 

 

Overweeg je een mooie handgemaakte mala voor jezelf te kopen of een ander cadeau te doen neem dan een kijkje in mijn Etsy shop

 

Met het maken van de mala's voor mijn Etsy shop 'HandmadeMala' www.etsy.com/nl/shop/handmademala  combineer ik mijn passie voor sieraden met mijn liefde voor yoga en meditatie.

 

Ik hoop dat de yoga/ademoefeningen/meditatie ook jouw leven positief zal veranderen, net zoals bij mij,

 

Nathalie

 

 

www.etsy.com/nl/shop/handmademala

..mijn eerste mala betekent erg veel voor mij. Ik gebruik hem nog steeds tijdens mijn dagelijkse meditatie beoefening. Hij heeft een bijzonder plekje in mijn huis gekregen..