Mediteren met behulp van een mala

Mediteren met de mala

 

Om je beter te kunnen focussen en concentreren bij het mediteren kun je gebruik maken van een mala. Een mala wordt ook wel een 'meditatie-ketting' of een 'gebedssnoer' genoemd. Een mala wordt al eeuwenlang en in vele tradities als gebedssnoer gebruikt.

Een mala bestaat meestal uit 108 kralen (54, 27, 21 of 18 kralen is ook mogelijk). De grote kraal, ook wel Guru-bead of Meru-bead genoemd is het beginpunt.

Begin je meditatie met het verschuiven van de eerst kraal links van de Guru-bead, verschuif de kralen met je rechterhand. Elke in-en uitademing verschuif je een kraal. Dit verschuiven van een kraal zorgt ervoor dat je in connectie blijft met je ademhaling en je zo beter kunt concentreren, minder snel afgeleid wordt door de ruis van je gedachten. Wanneer je toch afdwaalt keer je steeds terug naar de in- en uit beweging van je adem. Ga door met je meditatie totdat je na 108 kralen weer aangekomen bent bij de Guru-bead. Beeindig je meditatie of keer om voor nog een ronde van 108 kralen. De duur van je meditatie is afhankelijk van het tempo van je ademhaling in rust.

De kralen van de mala kunnen uit verschillende materialen bestaan (Hout, bot/been, mineralen). De verschillende materialen hebben een specifiek energetisch effect.

Wil je proberen hoe het mediteren met een mala voelt, doe dan mee met de gratis proefles . Elke yogales wordt beeindigd door een (korte) meditatie/concentratie oefening. Je leert dan de juiste zithouding en ik leg het gebruik van de mala uit.

Met het maken van de mala's voor mijn Etsy-shop 'Hand-Made-Mala' www.etsy.com/nl/shop/handmademala  combineer ik mijn passie voor sieraden met mijn liefde voor yoga en meditatie. Ik hoop dat de yoga/ademoefeningen/meditatie ook jouw leven positief zal veranderen, net zoals bij mij,

Nathalie