Mediteren kun je leren (ja, ook jij!)

 

MEDITEREN KUN JE LEREN

 

Deze tips helpen je om regelmatig te mediteren. Regelmatige beoefening van meditatie bevordert je geestelijke en je lichamelijke gezondheid

 

*Zorg ervoor dat je een vast moment van de dag kiest, zodat het mediteren gemakkelijker een ritueel wordt, net als tandenpoetsen. De regelmaat kan je helpen om het mediteren te blijven doen, ook wanneer je geen zin, geen tijd denkt te hebben (bekende excuses)

 

*Zorg ervoor dat je niet te zwaar gegeten hebt, bijvoorbeeld 's ochtends voor het ontbijt, zorg ervoor dat je naar het toilet geweest bent, etc. of ’s avonds voor het slapen gaan

 

*Zoek een rustig plekje uit in je huis, waar je zo kunt gaan zitten, zonder teveel moeite te hoeven doen om de plek gebruiksklaar te maken. Zet je telefoon uit, zorg dat je even niet gestoord kunt worden. Zorg ervoor dat je warm blijft

 

*Mediteer op een rechte stoel (Egyptische zithouding), of, wanneer je lichaam dit toelaat, op een meditatiekussen. Zit in een houding waarbij je zonder moeite helemaal rechtop kunt zitten. Plaats je voeten plat op de grond (in Egyptische zit) of zorg ervoor dat beide knieën de aarde raken wanneer je op een meditatiekussen zit. Dit zorgt ervoor dat je je gedragen voelt door de aarde, dat je je steviger voelt (wanneer je de 'perfecte’ zithouding op het meditatiekussen wilt leren, kom naar de les, proefles gratis)

 

*Laat je handen rusten op je dijbenen, de handhouding kun je zelf bepalen. Kies een handhouding die prettig voor je voelt

 

*Spreek met jezelf een tijd af, 5 minuten, misschien 10, maar maak het niet te zwaar voor jezelf, elke dag 5 minuten is veel beter dan één keer per week 30 minuten, stel deze tijd in op je horloge of gebruik hier de mala (Boeddhistisch gebedssnoer/meditatieketting). Dit gebruik van de mala (elke in- en uitademing verschuif je één kraal van de 108 kralen van de mala) helpt je focussen/ concentreren, en zorgt ervoor dat je weet hoe lang je meditatie ongeveer gaat duren, dit neemt eventuele onrust weg. Kijk op www.etsy.com/nl/shop/handmademala om mijn unieke handgemaakte mala’s te bekijken)

 

*Dan je houding: Rechtop, dat is heel belangrijk..’Plak de bovenkant van je hoofd tegen het plafond’.., zo strek je je rug, komt er ruimte tussen de ruggenwervels, ruimte voor de energiestroom naar boven..ontspan je schouders..wanneer dit lastig voor je is span je eerst je schouders extra aan, trek je schouders op en laat ze weer zakken, laat los..zorg ervoor dat je gezicht 'zacht’ is, adem door je neus en richt je ogen op een punt vlak voor je, of sluit je ogen

 

*Concentreer je op je ademhaling, noem elke inademing 'in’, en elke uitademing 'uit’, zo simpel is het, lijkt het..je zult merken dat je gedachten al heel snel met je op de loop gaan, dat is volkomen normaal, keer steeds zacht terug naar je adem, die is altijd bij je, en oordeel niet over je gedachten, kijk ernaar, word je bewust van je gedachten maar plak er geen emoties op, blijf toeschouwer..en laat je gedachten weer gaan. Dan zul je merken dat het rustiger wordt in je hoofd, in je geest. je realiseert je na een tijdje experimenteren met concentratie/ meditatie dat je zelf de regisseur bent van je gedachten, dat je niet overgeleverd bent zoals het vaak voelt, en dat is een groot cadeau. Dit besef kan je leven veranderen

 

*Streef niet, stel geen doelen. Met mediteren begin je elke keer weer opnieuw, elke dag is nieuw, met nieuwe ervaringen, nieuwe gedachten, nieuwe conditioneringen. Kijk steeds opnieuw naar wat voorbijkomt, met een open blik, blijf in de rol van toeschouwer, realiseer je dat je niet je gedachten 'bent’. Gedachten zijn een constructie van het ego. Je zult ontdekken dat het onder de ruis van je gedachten stil en rustig is. 

 

*Meditatie is een bijzondere, eenvoudige, effectieve manier om lichamelijk en geestelijk te ontspannen. Meditatie blijkt bij lichamelijke en geestelijke disbalans (zoals: burn-out, hoge bloeddruk, depressie, en angststoornissen) effectiever te zijn dan medicatie.

 

*Wil je persoonlijke begeleiding bij het mediteren, kom dan naar de yogales. Yoga en meditatie is voor iedereen. Het oefenen in een groep kan je ondersteunen en helpen om van je yoga en meditatie een dagelijkse praktijk te maken. Ook leer je de ademoefeningen (pranayama) onder begeleiding op de juiste manier aan. Meditatie en pranayama zijn de weg naar een gezond leven. Dit is geen kwestie van geloven, dit is tegenwoordig wetenschappelijk onderbouwd.

 

Graag tot ziens in de yoga- en of meditatieles, kom gratis en vrijblijvend een yogales meedoen in Egmond Binnen, je bent van harte welkom

 

Yogagroet, Nathalie

 

'Mediteren kun je leren..met de mala'..